Folyamatosan zajlik az elsőbbségért folyó harc a szabadulószoba piacon is, melyik ország tekinthető kedvenc egyórás őrületeink ősforrásának, és persze adódik a kérdés, joggal tekintünk -e hungarikumként a szabadulószobákra? Az alábbi posztban tehát egy kis szabadulószoba történelem következik, de máris előrebocsátjuk, a magyar találékonyságot, ötletességet világszinten elismerik.

Arról már írtunk, hogy a szabadulószobák lényegében azért válhattak annyira népszerűvé, mert hasonló élményt nyújtottak, mint a számítógépes játékok, csak nem a virtuális valóságban, hanem kézzelfogható módon, valódi élmény formájában. A szabadulószobák logikája ugyanakkor valóban a számítógépes játékok egyes fajtáin alapszik, mégpedig azokén, ahol az egyes pályákról különböző logikai feladványok megoldásával, különböző tárgyak megfelelő használatával, párosításával lehet a következőre haladni, ahol hasonló feladat vár. Ha valaki konkrét példát keres, úgy töltse le az egykor igen népszerű, de még manapság is bájos és jól játszható Goblin's sorozatot. 

Ez lesz, ha túl sok mangát olvasol

A játékok fejlődése végül a 2000-es években jutott el a tényleges Escape Game-ekhez, ahol már ténylegesen helységről-helységre haladva kellett rejtélyeket megoldani. A játéktípus vezérlő csillaga a a Crimson Room 2004-ben jelent meg, készítője Toshimitsu Takagi volt, akiről magát a játék fogalmát is elnevezték.

Nem kellett azonban sokat várni, hogy az Escape Game, vagy takagim valóságos formát öltsön, ugyanis a japán SCRAP vállalat 2007-ben Live Escape Rooms-ként alakította át az eredeti számítógépes koncepciót. A vállalat alapítója Takao Kato saját bevallása szerint azt akarta elérni, hogy a játékosok ténylegesen belemerülhessenek a játék élményébe, a szabadulószobákhoz szükséges inspirációt pedig a sok Manga-olvasásból merítette. Kis idő elteltével a játék az egész Távol-Keleten elterjedt Japántól Kínán, Tajvanon, Szingapúron át Indonéziáig. 

Igen ám, ugyanakkor 2006-ban már létezett egy szabaduló-szoba féleség a Szilícium-völgyben, amelyet rendszerpogramozók hoztak létre. Az Agatha Christie-tematikájú "Origin" népszerű turisztikai látványosságnak számított Kaliforniában, ugyanakkor nem nőtte ki magát. 

Egyedülálló a magyar szabadulószobák ötletessége

Európában 2012-ben nyílt meg az első szabadulószoba, mégpedig Magyarországon, Budapesten. Innen pedig már nem kellett sokat várni, hogy Budapest szabadulószoba-nagyhatalommá váljon, és szépen lassan megfertőzze a többi európai országot is. 2014-ben a magyar fővárosban már legalább 60 különféle szabadulószoba működött, a BBC témával foglalkozó riportjában pedig külön kiemelte, hogy a magyarok igen találékony színes és ötletes nemzetnek számítanak a szabadulószoba-piacon. Mint fogalmaznak, ezért is nyilvánvaló, miért Budapest az epicentruma a kreativitás ilyen robbanásának.