Az első szabadulószoba 2006-ban nyitott meg, Magyarországon pedig 2011-ben indult hódító útjára a játék.

Számítógépes kijutós játékok

A szabadulószobák elődjei a számítógépes kijutós játékok voltak, melyek jóval korábban jelentek meg. Történetük 1980-ban kezdődik.

Mystery House

Az elődök a mászkálós “point and click” kalandjátékok voltak, közülük is elsőként, 1980-ban jelent meg a Mystery House.

A játék története szerint a egy viktoriánus házban kell megkeresni az elrejtett ékszereket. Ehhez át kell kutatnunk a házat és megismerni a játékmenetben felbukkanó karaktereket. Közben viszont holttestekre bukkanunk, és egyre nyilvánvalóbb lesz, hogy az ékszerek előtt a gyilkost kell megtalálnunk, hogy ne mi legyünk a következő áldozat.

A fenti képernyőt elnézve ez a grafika ma már nem tűnik hátborzongatónak, viszont a maga idejében óriási sikert aratott a mindössze 70 egyszerű kétdimenziós rajzból álló játék. A Mystery House-t vitték mint a cukrot. Már az első kiadás is több, mint 10.000 példányban kelt el. Ez nem csak váratlan és átütő siker volt, hanem toronymagas rekord is a maga korában.

A játékot 5,25 inches (nagy) floppy-n lehetett megszerezni és ezen a cuki Apple 2-esen játszhattunk vele:

A játékot készítő házaspár Ken és Roberta Williams 1982-ben céget alapított, melyet egy évre rá 700.000 dollárért megvásárolt az IBM. (Ez mai vásárlóértéken számolva nagyjából 1.700.000 dollárnak felel meg). A cél az volt, hogy egy olyan játékot készítsenek, mely ámulatba ejtően demonstrálja készülő PC-jük multimédiás képességeit.

Kings Quest

Az így elkészült Kings Quest volt az első olyan játék, mely 16 színt (EGA) volt képes megjeleníteni és egy 3 dimenziós világban mozoghattunk karakterünkkel. Persze egész máshogy, mint azt ma e kifejezés hallatán gondolnánk: az újítás annyi volt, hogy a megjelenő objektumok előtt és mögött is mászkálhattunk.

A játékban egy lovag, Sir Graham bőrébe bújva kell 3 kincset megtalálni és eltenni láb alól egy boszorkányt a haldokló király kérésére. Ha sikerrel járunk, akkor a trón is a miénk lesz a végén.

A siker óriási volt, a játék tarolt és 7 folytatása is elkészült, az utolsó 1998-ban. Ezekben további boszorkányok, varázslók, mágusok orra alá törhetünk borsot és mindenféle mesés királyságok trónjára tehetjük rá a kezünk. Nem csak a játék és a játékosok hódítottak, a Kings Quest nyitotta meg az utat a fantasy-nak a gamerek szívéhez.

Az első két úttörőt játékok sora követte. A technológia fejlődésével egyre összetettebb kihívásokat állítottak a gyártók a játékosok elé. Mindezt egy olyan környezetben, ahol a grafika és a sztori is egyre kifinomultabbá vált.