2017. végén írtunk egy olyan cikket, melyben a szabadulószobák jövőjét igyekeztünk megjósolni. Most, 3 évvel később leporoljuk és megnézzük, mi jött be akkori tippjeinkből, és mi az ami nem.

Katasztrófák

Az elmúlt 3 évben két olyan katasztrófa volt, amivel nem tudtunk kalkulálni 2017-ben, így nem is vettük figyelembe prognózisunknál. Az első ilyen a 2019. elején történt tragédia volt egy lengyel szabadulószobában. A szabadulószobában történt robbanás, és a játékosok halála megrázta az egész világot, és első esetben fordult elő az, hogy a szabadulószobáknak negatív sajtója lett. A későbbi vizsgálatok során kiderült, hogy az üzemeltető felelőtlensége vezetett a tragédiához, ám mivel sokan ebben a hírben találkoztak először a szabadulószobákkal a veszélyesség bélyege rajta maradt az iparágon. Ez eseményt követő szigorodó előírások a játékosok érdekeit szolgálták, ám pozitív hozadékuk mellett országonként eltérő bürokratikus útvesztőbe kergették a szabadulószoba tulajdonosokat.

2020 pedig még ennél is rosszabbul indult a szabadulószobák, és a turizmus, vendéglátás összes szereplője számára. A világjárvány szinte egyik napról a másikra lenullázta forgalmukat. Szintén egy olyan esemény, amire senki nem tudott felkészülni. Ez a két vis major pedig alaposan átrendezte piacot.

Előrejelzéseink 2017-ből

Három évvel ezelőtt 3 irányát láttuk a szabadulószobák fejlődésének:

  • promóciós szabadulószobák

  • kijutós társasjátékok

  • VR szabadulószobák

Azt kell megállapítanunk, hogy a váratlan események ellenére sem lőttünk annyira mellé. Azóta is feltűnik egy-egy promóciós szabadulószoba, elsősorban filmek, sorozatok és játékok beharangozása kapcsán. Úgy tűnik, hogy a szabadulószoba jó hívószó, több olyan hírt olvashattunk a sajtóban, hogy egy-egy iskola vagy alapítvány is ezzel a műfajjal próbálta közelebb hozni az ismereteket a játékosokhoz.

A kijutós társasjátékoktól, be kell vallanunk, többet vártunk volna. Van egy-két szereplő a piacon, aki ilyeneket gyárt, de olyannal mindezidáig nem találkoztunk, amitől eldobtuk volna az agyunkat. Valószínűleg azért sem lett a dologból akkora durranás, mert ezek a játékok egyszer használatosak, és a vásárlók inkább olyan társasokat keresnek, amivel folyamatosan tudnak játszani. Aki ezt a problémát át tudja hidalni, ha nem is robbant bankot, de szép sikereket érhet el.

Fel-feltántek VR szabadulószobák is az elmúlt pár évben, de ahogy a többi VR játék, úgy ez a műfaj sem hozott mindent elsöprő sikert. A járvány hónapjaiban viszont hatalmas volt az érdeklődés a kényszer szülte online szabadulószobák iránt, melyek sikerrel tudták pótolni a szabadulószoba élményét és az interaktivitást is ezekben a nehéz időkben.

És, hogy mit hozhat 2021 a szabadulószobák számára? Inkább a játékosok szempontjából közelítenénk meg a kérdést. A  járvány hónapjaiban azok a szabadulószobák maradtak fent, melyek kellően kreatív és izgalmas szórakozást tudnak nyújtani, így a piac tisztulása valószínűleg a jobb játékélményt is magával hozza, ez pedig jó hír a számukra.