Ha egy pillantást vetünk a szabadulószoba-trendekre, azt látjuk, hogy sokan sokféleképpen igyekeznek izgalmassá tenni a kijutós játékokat és keresik a választ a címben feltett kérdésre.

Kerettörténet

A szabadulószobák tematikája, kerettörténete segít kiszakadni a hétköznapokból és egy olyan világba helyezni a játékot, ahol más szabályok érvényesek. Az igazán jó szabadulószobáknak van egy olyan háttértörténete, ami már a játék elején a fantázia világába repíti a játékosokat.

 

Körítés

Ez az az elem, amilyen irányba sokan fejleszteni próbálják a szabadulószobákat, de nem feltétlenül válik a játék előnyükre. Ha egy kompex program egy elemeként funkcionál a játék: például mellette hamburgert vagy koktélt tudunk enni-inni, az önmagában nem feltétlenül rossz, azonban ilyen esetekben már egy egész másfajta élményről beszélünk és az igazi játékosok nem ebbe az irányban keresgélik a kalandot.

 

Feladványok

Talán a legfontosabb elem a szabadulószobákban a feladványok minősége, komplexitása, nehézsége. Tulajdonképpen ezek a logikai feladatok és sorrendjük az, ami szabadulószobává teszi a szabadulószobákat. A legtöbb tulajdonos, játékmester ezek összeállítására helyezi a legnagyobb hangsúlyt, folyamatosan tesztelve, finomítva a feladatokat, hogy a játék során igazi kihívást jelentsenek, de ne legyenek megoldhatatlanok. Ez az a vékony határvonal, amelyen csak nagyon kevesen tudnak jól egyensúlyozni.

 

Flow

„A tökéletes élmény alapja a flow, vagyis az a jelenség, amikor annyira feloldódunk egy tevékenységben, hogy minden más eltörpül mellette, az élmény maga lesz olyan élvezetes, hogy a tevékenységet bármi áron folytatni akarjuk, pusztán önmagáért.” - mondja Csíkszentmihályi Mihály pszichológus professzor, a flow elmélet atyja. Deklaráltan ennek az élménynek a biztosítására készítette Gyurkovics Attila az első paraparkos szabadulószobát, és az tána jövők is ezt igyekeznek átültetni a gyakorlatba.

 

Játékélmény 

A fentiekből tevődik össze a kissé homályosan megragadható játékélmény. Ez minden esetben egyedi és ezen áll vagy bukik, hogy a milyen szájízzel távoznak - ha úgy tetszik szabadulnak - a játékosok a szabadulószobákból.

 

Csapat

Végül de nem utolsósorban a csapat, az, ami eldönti, hogy milyen is lesz  kijutós játék. Az ideális csapat - ahogy a játék is - sokszínű. Ahogy egy jól működő munkahelyen, a siker titka itt is az, hogy mindenki olyan feladatokat kapjon, hogy a legtöbbet tudja kihozni képességeiből. Mindenki másban jó, és ezért más-más feladványok megoldásához tud hozzájárulni. Ahogy nincs két egyforma játékmenet, úgy nincs két egyforma társaság sem. Ezért a csapat összeállításának nem létezik egy bombabiztos titkos receptje, azonban vannak olyan szerepek, melyek spontán is ki szoktak alakulni a játékosok között. 

 

Ilyen például a vezető szerepe, aki összefogja a játékosok tevékenységét. Mellette biztosan szükség van egy éles szemű emberre, akinek a legkisebb nyom, apróság sem kerüli el a figyelmét és olyanra is, aki képes a sorok között olvasni és feltárni a rejtett összefüggéseket. 

 

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy mivel egy játékról van szó, jó ha van velünk egy mókamester, aki bármikor fel tudja dobni a hangulatot, hiszen végső soron az a cél, hogy jól érezzük magunkat.