A 2010-es évektől kezdve a városi turizmus kínálatában a hagyományos elemek mellett új, innovatív termékek jelentek meg, mint például a szabadulószobák.

A kreatív turizmus különösen olyan helyszínek esetében fejlődik gyorsan, amelyek az élményszerzés és aktivitás új, alternatív formáit keresik és alkalmazzák. Új fejlődési iránya a gamifikáció, amikor egy játék áll a turisztikai aktivitás középpontjában. Ez a interaktivitás új vonzerőként ez szolgáltat emlékezetes élményeket a turisták számára.

Kreatív turizmus

A kreatív turizmus koncepciója az 1990-es évek közepén jelent meg, maga a fogalom pedig az ezredfordulót követően terjedt el szélesebb körben. A 2000-es évek első évtizedében a szakemberek felismerték a kreativitásban rejlő gazdasági potenciált, és a gazdaságfejlesztés egyik hatékony eszközének tekintették. Számos kutatás is született a témakörben.

A kreatív turizmus két szempontból is fontos volt a szektor továbbfejlődése szempontjából: egyrészt új, termékeivel hozzájárult a turizmus kínálatának megújulásához, másrészt találkozott a turisták megváltozott igényeivel, hogy tartózkodásukat új élményelemekkel bővítsék és új tapasztalatokat szerezzenek.

A kreatív turizmus az ezredforduló utáni évtizedben a globális turisztikai piac egyik meghatározó részpiacává vált. A kreatív turizmus egyik nagy előnye éppen az, hogy lehetővé teszi a látogatók aktív résztvevőivé válnak olyan új tapasztalatok megszerzésének, amelyek a választott úti céljuk egyedi jellegzetességeihez kötődnek. 

Gamifikáció és szabadulószobák

Új színfoltját jelentette a turisztikai termékeknek a különböző játékok elterjedése a turisztikai piacon. Napjainkban a kreatív turizmus és gamifikáció egyik nemzetközi szinten is legnépszerűbb szolgáltatása a szabadulószoba, amelynek elterjesztésében a magyar szolgáltatók úttörő szerepet játszottak, ugyanis itt történt az a szabadulószoba-robbanás, mely az egész világgal megismertette a kijutós játékokat.

Kényszerből kreatívan

Eddig tartott a tudományos megközelítés, a budapesti gyakorlat egy kicsit eltérő képet fest. Végy egy lepukkant bérházat! - Valahogy így így kezdődik Budapest két ismert attrakciójának, a romkocsmák és a szabadulószobák receptje is. Budapest belvárosa tele van olyan nagy belmagasságú, hangulatos, de lepukkant társasházakkal, melyek nagyon is érdekesek lehetnek az ide látogatók számára. Sokszor ezeket a bérházakat nehéz felújítani, és nem csak a költségek miatt. Sokszor akadályt jelent, az, hogy ezek az épületek állapotuktól függetlenül műemlék jellegűek, így csak hosszas bürokratikus hercehurca után lehet belekezdeni az amúgy is költséges és körülményes felújítási munkálatokhoz. Sokan inkább bele sem fognak a renoválásba. Meg amúgy is minek: elég egy sörcsap, bárpult, néhány szocreál asztal, szék és máris kész a romkocsma. Egy szabadulószobát sem volt sokkal nehezebb összerakni a kezdetekben: ugyanez, mínusz sörcsap - lényegesen kisebb helyen.

Szerencsére a szabadulószobák mára már túlnőttek ezen a szinten és jóval szalonképesebb tagjai a turisztikai attrakciók kompániájának. És szemben a kikupálódott  és hangulatukat vesztett romkocsmákkal, ez nekik jól is áll.